Dla kandydatów na rzeczoznawców - Biegli Sądowi, Rzeczoznawcy, Instytut, Opinie, Wyceny, Ekspertyzy, Badania, Wycena, biegły, sądowy, rzeczoznawca, samochodowy, szkody

INSTYTUT TECHNIKI MOTORYZACYJNEJ Sp. z o.o.
INSTYTUT TECHNIKI MOTORYZACYJNEJ Sp. z o.o.
Przejdź do treści

Menu główne:

Dla kandydatów na rzeczoznawców

Szkolenia

Kurs kwalifikacyjny w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego i bezpieczeństwa ruchu drogowego


Organizujemy specjalistyczny kurs dla osób, które chcą zdobyć kwalifikacje  w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego oraz rekonstrukcji wypadków drogowych i uzyskać uprawnienia rzeczoznawcy i/lub biegłego sądowego.

Uczestnicy kursu zdobywają wiedzę teoretyczną i jednocześnie odbywają praktyczne szkolenie w charakterze asystenta rzeczoznawcy. Dzieki temu uczestnicy kursu otrzymują nie tylko zaświadczenie ukończenia kursu (jak to ma miejsce w większości firm szkoleniowych) lecz zyskują kwalifikacje i przygotowanie do zawodu rzeczoznawcy a kurs kończy się uzyskaniem tytułu rzeczoznawcy.  

INFORMACJE OGÓLNE:

Kurs trwa około 1,5 roku i kończy sie egzaminem. W okresie tym kandydat odbywa staż asystencki pod kierownictwem doświadczonego rzeczoznawcy oraz uczestniczy w  szkoleniach teoretycznych.

Kurs organizujemy we współpracy ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Uczestnicy kursu zostają członkami Stowarzyszenia i odbywają staż asystencki. Wszyscy asystenci po ukończeniu stażu i zdaniu egzaminu oraz spelnieniu wymagań okreslonych w Regulaminach Rzeczoznawstwa SIMP otrzymują tyuł rzeczoznawcy w zakresie techniki motoryzacyjnej i bezpieczeństwa ruchu drogowego ( w ramach specjalności rzeczoznawczej SIMP nr 705 ). Dodatkowo można jednocześnie uzyskać także uprawnienia w specjalności nr 830, tj. wycena maszyn, urządzeń i pojazdów (po ukończeniu dadatkowego dwudniowego szkolenia, organizowanego przez TRM SIMP).
W następnej kolejności możliwe jest uzyskanie certyfikatu rzeczoznawcy samochodowego i wpisu na listę Ministerstwa Infrastruktury i/lub uzyskanie statusu biegłego sądowego (osoby o odpowiednich kwalifikacjach uzyskają rekomendację Instytutu oraz Oddziału SIMP, jako organizacji zawodowej kandydata na biegłego).

Po uzyskaniu powyższych tytułów i uprawnień można ubiegać się o tytuł BIEGŁEGO INSTYTUTU, uprawniający do podjęcia współpracy z Instytutem
(wybitni absolwenci kursu mają możliwość zatrudnienia w Instytucie).

WYMAGANIA:

Mnimalne wymagania, które musi spełniać kandydat w chwili rozpoczęcia szkolenia są następujące:
- wiek minimum 25 lat;
- wykształcenie wyższe o specjalności związanej z pojazdami samochodowymi;
- minimum 4 lata praktyki w branży motoryzacyjnej;
- prawo jazdy kat. B.

W przypadku osób o szczególnych kwalifkacjach zawodowych możliwe są następujące odstepstwa od powyższych wymagań:
- dla osob legitymujących sie 10-letnią praktyką zawodową na stanowiskach bezpośrednio związanych z obsługą, naprawą i kontrolą pojazdów ( np. diagnosta ) warunkiem uprawniającym do rozpoczęcia kursu jest rozpoczęcie studiów wyższych kierunkowych;
- od osób w wieku powyżej 45 lat, mających co najmniej 15 lat praktyki j/w, wymagane jest minimum wykształcenie średnie kierunkowe i tytuł technika.

SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE:


Szkolenia teoretyczne organizowane są w okolicach Wałbrzycha.

Kurs organizowany jest po otrzymaniu wymaganej ilości zgłoszeń.

Zainteresowanych prosimy o przesłanie zgłoszenia za pomocą zamieszczonego poniżej formularza. Po wstepnej kwalifkacji prześlemy w odpowiedzi formularz kwalifkacyjny, który należy przedłożyć wraz z dokumentami potwierdzającymi wykształcenie i staż zawodowy. Kwalifikacja zostanie dokonana na podstawie weryfikacji przesłanych dokumentów, po wpłacie opłaty kwalifikacyjnej, która wynosi 100 zł.

W przypadku zakwalifikowania na kurs warunkiem wpisania na listę uczestników jest zawarcie umowy o szkolenie i wpłata opłaty wstępnej w wysokości 5 000 zł
(warunek taki wprowadziliśmy ponieważ zależy nam tylko na osobach, które poważnie traktują swoje zgłoszenie).
Szczegóły organizacyjne będą omówione przy okazji pierwszego zjazdu połączonego ze szkoleniem.

Na koszt kursu składają sie w/w opłaty  oraz stała miesięczna opłata w wysokości
1 000,00 zł obejmująca koszty szkoleń teoretycznych (wraz z wyżywieniem i zakwaterowaniem),
a także koszty weryfikacji prac kontrolnych i opieki rzeczoznawczej nad asystentem.
Całkowity koszt kursu wynosi 20 000 zł (płatne w okresie 16 miesięcy).  
Zawarcie umowy o szkolenie gwarantuje niezmienność opłaty do końca kursu.
Wszystknie w/w ceny podano w netto. Zostanie do nich doliczony podatek VAT w wysokości 23%.
Na każdą wpłatę zostanie wystawiona faktura.

Kurs już trwa.

Spotkanie inauguracyjne i pierwszy zjazd szkoleniowy odbył się 21 i 22 października 2016r.

Planowane zakończenie kursu w grudniu 2017r.


(Uwaga: najbliższa edycja będzie ostatnią. Nie planujemy kolenych).


Tym razem wracamy do regularnych, comiesięcznych dwudniowych zjazdów i wykładów.

Dotychczasowe doświadczenia pokazały, że do samodzielnej pracy w charakterze rzeczoznawcy lepiej przygotowują uczestników bezpośrednie spotkania z wykładowcami oraz kuluarowe rozmowy przy okazji dwudniowych zjazdów.

Dlatego odchodzimy od systemu e-learning. Nadal będziemy korzystać ze specjalnej platformy internetowej do kontaktów uczestników z wykładowcami, ale główny trzon szkolenia stanowić będą comiesięczne dwudniowe zjazdy wykładowe, połączone z ćwiczeniami praktycznymi.


Planowane są regularne zjazdy odbywajace się raz w miesiącu w piątek i sobotę, połączone z noclegiem.

Miejscem zjazdów będzie malowniczo położona miejscowość Rzeczka k/Wałbrzycha.

W ramach opłaty za kurs uczestnicy otrzymają zakwaterowanie z piątku na sobotę i wyżywienie od obiadu w piątek do obiadu w sobotę (ewentualne dodatkowe noclegi wymagają pokrycia kosztów).



Poniżej prezentujemy tematy i zakres omawianych zagadnień :

1.

Wybrane zagadnienia prawne w pracy biegłego i rzeczoznawcy


Pojęcie kolizji,wypadku drogowego i katastrofy. Problematyka procesowa.
Biegły i jego opinia. Prawa i obowiązki biegłego. Odpowiedzialność biegłego.

2.

Oględziny powypadkowe pojazdów, jako czynności pomocnicze w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych


Ocena i kwalifikowanie uszkodzeń powypadkowych. Identyfikacja i ocena stanu powłok lakierowych. Dokumentacja fotograficzna dla celów likwidacji szkody. Obróbka cyfrowa i elektroniczny przekaz dokumentacji. Procedury likwidacji szkód stosowane w Towarzystwach Ubezpieczeniowych.

3.

Dochodzenie roszczeń z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych


Rodzaje ubezpieczeń komunikacyjnych. Zasady ustalania wartości szkody.


4.

Zasady wyceny wartości pojazdów


Przepisy prawne regulujące zasady wyceny wartości. Metody wyceny wartości rynkowej pojazdów. Specyfika wyceny wartości rynkowej samochodów osobowych. Systemy INFO-EKSPERT i EUROTAX w pracy rzeczoznawcy – możliwości i ograniczenia. Zastosowanie katalogów notowań wartości.


5.

Zasady opracowywania opinii


Przedmiot i zakres opinii. Analiza materiału dowodowego. Konstrukcja opinii. Wizja i eksperyment.


6.

Cechy osobowe uczestników zdarzenia mające wpływ na zaistnienie i przebieg wypadku


Proces widzenia. Czas reakcji kierowcy.

7.

Powypadkowe badanie pojazdu


Przygotowanie badań. Diagnostyka układu jezdnego,zawieszenia i kierowniczego. Diagnostyka układu hamulcowego. Kryminalistyczne badanie pojazdów. Określanie zakresu uszkodzeń i parametrów deformacji. Opis badania. Dokumentowanie przebiegu i wyników.


8.

Opiniowanie wypadków z udziałem pojazdu jednośladowego i z udziałem pieszego


Specyfika wypadków z udziałem pojazdów jednośladowych i z udziałem pieszego. Zasady opiniowania. Przykłady opinii.

9.

Metody wyceny kosztów napraw powypadkowych i szacowania wartości szkód komunikacyjnych


Obsługa komputerowych systemów do kalkulacji napraw pojazdów firm AUDATEX i EUROTAX; kosztorysowanie napraw za pomocą tych systemów. Wykorzystanie programów INFO-EKSPERT i CARWERT do ustalania wartości pojazdów uszkodzonych i pozostałości pojazdu oraz wartości szkody całkowitej. Określanie rynkowego ubytku wartości pojazdów po naprawie.

10.

Wybrane zagadnienia teorii ruchu i budowy pojazdów


Koło ogumione. Poślizg i przyczepność koła. Siły działające na samochód. Podstawy mechaniki zderzeń.


11.

Powypadkowe oględziny miejsca wypadku drogowego


Przygotowanie. Zabezpieczanie śladów. Zasady i metody wymiarowania. Sporządzanie szkicu sytuacyjnego. Sporządzanie dokumentacji fotograficznej.
Obsługa programu PLAN firmy Cyborg Idea.


12.

Opiniowanie wypadków zaistniałych w warunkach ograniczonej widoczności


Oświetlenie drogi. Czynniki ograniczające widoczność.  Proces widzenia w nocy. Możliwość zauważenia przeszkody. Dobór prędkości. Podstawy opiniowania.

13.

Fotogrametryczne metody odtwarzania wymiarów miejsca zdarzenia.


Stosowane metody fotogrametrii jednoobrazowej. Metody wykreślne i komputerowe. Program PC-Rect.

14.

Komputerowe programy wspomagające rekonstrukcję wypadków


RWD, Cyborg Idea TITAN, PLAN, Slibar, V-SIM – możliwości i ograniczenia. AutoCAD, Corel, AUTOVIEW. Przykłady zastosowań.

15.

Zabudowy i wyposażenie specjalne pojazdów użytkowych


Rodzaje pojazdów użytkowych oraz podstawy budowy i identyfikacji ich zabudów i wyposażenia specjalnego, ocena i kwalifikacja uszkodzeń oraz określanie czasochłonności napraw; wycena kosztów naprawy.

16.

Wycena wartości pojazdów użytkowych i ich zabudów oraz pojazdów nietypowych


Zasady identyfikacji oraz metody wyceny wartości rynkowej pojazdów użytkowych, szacowanie wartości pojazdów specjalnych i ich zabudów metodami rynkowymi oraz rynkowego ubytku wartości pojazdów po naprawie za pomocą różnych metod zalecanych dla rynku krajowego.


17.

Badanie oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów


Przepisy i normy. Sposoby znakowania pojazdów. Odstępstwa od norm fabrycznych.  Oznakowania zastępcze. Metody badania oryginalności oznaczeń. Identyfikacja podzespołów pojazdów. Identyfikacja na podstawie szyb i kluczy. Identyfikacja na podstawie informacji zakodowanych w układach elektronicznych.


18.

Pojazdy zabytkowe i unikatowe oraz mające szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji – kryteria oceny, zasady opiniowania i metody wyceny


Przepisy prawne dotyczące pojazdów zabytkowych i unikatowych. Kryteria oceny i kwalifikowania pojazdów jako zabytkowych i unikatowych oraz mających szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. Zasady i metody wyceny takich pojazdów.


19.

Ustalanie przyczyn uszkodzeń podzespołów pojazdów


Zasady badania, oceny i opiniowania uszkodzeń podzespołów pojazdów : uszkodzenia silników, skrzyń biegów, układu jezdnego, itp.

Przykłady opinii.

20.

Samochodowe instalacje zasilania gazem.


Rodzaje samochodowych instalacji zasilania gazem. Zasady adaptacji pojazdów do zasilania gazem. Opiniowanie w sprawach uszkodzeń silników wyposażonych w instalację zasilania gazem.

Jeżeli jesteś zainteresowany uczestnictwem w kursie wypełnij poniższy formularz

- dla ważności zgloszenia wymagane są wszystkie dane oznaczone *-

następnie kliknij „Wyślij” aby wysłać zgłoszenie.

Na podstawie tego formularza zostaniesz wpisany na kistę osób zainteresowanych uczestnictwem w kursie (na tym etapie nie wymagamy jeszcze dokonywania jakichkolwiek opłat).


Gdy termin kursu zostanie ustalony, na podany adres e-mail wyślemy Arkusz kwalifikacyjny.
Arkusz ten należy wypełnić i odesłać do nas pocztą tradycyjną wraz z kompletem dokumentów potwierdzających wykształcenie i praktykę zawodową.
Warunkiem kwalifikacji jest dokonanie opłaty kwalifikacyjnej w kwocie 100 zł netto (konto będzie podane na fakturze proforma, którą prześlemy razem z arkuszem kwalifikacyjnym).
















 Wyższe licencjackie
 Wyższe z tyt. inż.
 Wyższe z tyt. mgr
 Wyższe z tyt. mgr inż.
 Wyższe z tytułem naukowym
 Średnie






Tip


Tip

   Biegły sądowy, rzeczoznawca samochodowy, rekonstrukcja wypadków, wycena szkody, wycena pojazdu, wycena maszyn i urzadzeń, ekspertyza techniczna, opinia bieglego rzeczoznawcy, itp.


Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego